به گزارش حیات، جبارعلی ذاکری روز شنبه در آیین امضای تفاهم نامه همکاری لجستیکی بین شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران افزود: یکی از رویکردهای جدی ما - که از سیاستهای نظام در حوزه حمل و نقل است- موضوع توسعه ترانزیت ریل پایه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب را تعریف کردهایم، باید آنها را ریلپایه بدانیم و این کریدورها آرزوی دیرینه حمل و نقل کشور است.
وی با اشاره به جابهجایی پنج میلیون تن بار ترانزیتی، صادراتی و وارداتی در سال گذشته از طریق ریلی، خاطرنشانکرد: با شرایط ایدهآل فاصله داریم، چرا که از ظرفیتهای موجود بهخوبی استفاده نشده است و امیدواریم در طول برنامه هفتم پیشرفت با حمایت مجلس و دیگر دستگاهها بتوانیم به افقهای روشن در ترانزیت دست یابیم.
ذاکری تاکید کرد: در برنامههای کوتاه مدت باید با مشارکت و هم افزایی مجموعهها، پرهیز از سرمایهگذاریهای موازی و تسهیل شرایط برای ورود بخشهای دولتی و خصوصی، به تحقق این هدف مهم کمک کنیم.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: همچنین در مرزهای مشترک با همسایگان و مبادی ورودی کشور، باید تردد قطارها تسهیل شده و چالشها به حداقل برسد و بتوانیم همه مباحث گمرکی، استاندارد، مرزبانی و غیره را حل و فصل کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ما با راه آهن کشورهایی همچون ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق مراودات ریلی مشترک داریم که لازم است آنها را تقویت کنیم؛ در این راستا دیپلماسی ریلی را در یک سال گذشته فعال کردیم.
وی یادآور شد: رایزنیهای ما با همسایگان ادامه دارد؛ چنانچه امروز مسئولان راه آهن ترکمنستان و ازبکستان در ایران حضور دارند و هفته آینده میزبان مسئولان راه آهن قرقیزستان و ترکیه خواهیم بود.
ذاکری با تاکید بر اینکه ما به دنبال آن هستیم تا برای رسیدن به نقطه ایدهآل از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم، ادامه داد: ما در سرخس، اینچهبرون، امیرآباد، بندر کاسپین، لطفآباد، آستارا و جلفا نقاط مشترک مرزی با همسایگان داریم و چنانچه بتوانیم از هر یک از این نقاط سالیانه یک تا پنج میلیون تن بار جابهجا کنیم، آنگاه میتوانیم بگوییم رکورد زدهایم.
ذاکری تاکید کرد: دستیابی به ترانزیت ۴۰ میلیون تنی با اصلاح فرایندها، تقویت ارتباطات بین سازمانی، پرهیز از نگاه جزیرهای و استفاده از ظرفیتهای یکدیگر برای افزایش بهرهوری، دست یافتنی خواهد بود.
وی به بهرهبرداری کامل از بندر خشک آپرین در فاز نخست طی سال گذشته و استقرار گمرک در آن، همچنین سرمایهگذاری بخش خصوصی در آن اشاره کرد و گفت: اکنون عملیات اجرایی فاز دوم این بندر به مساحت ۷۰۰ هکتار آغاز شده و به کشورهای همسایه نیز اعلام کردهایم که آماده واگذاری بخشی از اراضی بندر هستیم.
وی با تاکید بر اینکه به موازات امضای تفاهمنامهها به دنبال عملیاتی کردن آنها هستیم، خاطرنشان کرد: فقط در یک مورد، قرارداد ۶۲ همتی شامل تامین ۶۰۰ واگن باری، ۳۰ واگن مسافری و ۵۰ دستگاه لکوموتیو از حدود سه ماه گذشته فعال شده و اکنون ۱۹۲ واگن از ۶۰۰ واگن یاد شده در حال سیر بوده یا آماده ورود به شبکه است.
در این مراسم کاظم سلیمی مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران اظهار داشت: ریشه حرکتی لجستیک در همه کشورها راهآهن است، اما در ۴۰ سال گذشته غفلت بزرگی در موضوع لجستیک را شاهد بودیم.
وی گفت: جهان در ترسیم راهبرد حرکت لجستیکی و نظام بازرگانی خود، بیش از ۶۳ درصد رشد اقتصادی خود را از لجستیک به دست میآورد.
سلیمی ادامهداد: مطابق برنامهریزی کشورهای پیشرفته، در دهه آینده بیش از ۹۳درصد اشتغالشان از محل لجستیک و نظام تجاری بازرگانی ترسیم شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حالی ایران در بین ۱۳۱ کشور جهان رتبه ۱۲۵ را از لحاظ شاخص لجستیک دارد که رتبه ما در کیفیت زیرساخت ۸۳، در فرایندهای گمرکی ۱۰۲، در خدمات حمل و نقل بین المللی ۱۱۱، خدمات لجستیکی ۱۲۴ و زمان ترخیص کالاها ۱۱۰ است و تا زمانی که نگرش کشور در جایگاههای تصمیمساز و تصمیم گیر درست نشود، هر روز غفلتها در این حوزه افزوده خواهد شد.
سلیمی بیان داشت: اکنون مقرر است در تعاملی مشترک همه ابزارها و ساختگاههای مرتبط با لجستیک وزارتخانههای راه و شهرسازی، رفاه و تامین اجتماعی و اقتصاد به دور یکدیگر جمع شده و تحت عنوان "فدراسیون لجستیک" به فعالیت بپردازند و در این راستا شرکت انبارهای عمومی گمرک و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بانی حرکتی لجستیک کشور مشخص شدهاند.
منبع؛ ایرنا
نظر شما